گروه تولیدی و بازرگانی پارس دانه دلفان

تامین نهاده های دامی و کشاورزی

گروه تولیدی و بازرگانی پارس دانه دلفان

تامین نهاده های دامی و کشاورزی

گروه تولیدی و بازرگانی پارس دانه دلفان
گروه پارس دانه دلفان افتخار دارد که در راه تامین کلیه نهاده‌های دامی و کشاورزی همواره در کنار شما باشد و سیاست‌های ما بر جلب رضایت مشتریان استوار است و باور داریم که فروش،پایان کار ما نیست،آغاز یک تعهد است.

آدرس جدید: delfantrade.ir

کانال تلگرامی: t.me/delfantrade

کانال آپارات:
https://www.aparat.com/agri_feed

شماره تلفن تماس: 09304581578 و 09188280978 و 09166605702 و 06632734185


طبقه بندی موضوعی
چهارشنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۶، ۰۹:۰۷ ب.ظ

آشنایی با نژادهای گاوی-نژاد براون سوئیس

در ادامه سلسله مباحث معرفی نژاد‌های گاوی ایران (بومی و غیر بومی) در این مطلب نگاهی به برخی ویژگی ها و شرایط زیست نژاد براون سوییس میپردازیم. با ما همراه باشید و با نظرات سازنده خود ما را دلگرم کنید.




تاریخچه:


براون سوئیس (Brown swiss) منشاء این نژاد از کشور سویس بوده و احتمالا" یکی از قدیمی ترین نژادهای شیری می باشد . این نژاد در آلپ توسعه یافته و عقیده بر این است که هیچ نژاد خارجی دراین توسعه نقش نداشته است . در کندوکاوهای باستان شناسی در سویس ، اسکلت گاوهای متعلق به 4 هزار سال پیش از میلاد مسیح بدست آمده است که همانند اسکلت گاوهای براون امروزی است .

امروزه از این نژاد بیشتر بعنوان نژاد دو منظوره ( گوشت و شیر) استفاده می شود. تولید شیر براون سوئیس برای یک نژاد دومنظوره خوب است و به طور میانگین 4000کیلوگرم شیر با چربی 8/3 درصد چربی تولید می کند. تولید گوشت آن نیز خوب است. به گونه ایی که افزایش وزن روزانه برابر یک کیلوگرم برای گاوهای نر و گاوهای نر اخته یاد شده است.



مشخصات ظاهری


رنگ گاوها قهوه ای باز ( روشن) تا قهوه ای تیره ، متغیراست و موهای پیرامون پوزه ، درون گوش و پایین ساق ها معمولاً کم رنگتراست. شاخها بیشتر سفید ، انتهای آنها سیاه و اندازه آنها کوچک تا متوسطاست. سر گاوهای براون سوئیس عریض و صورت آنها پهن است. براون سوئیس نژادیآرام بوده که به لجوج بودن شهرت یافته است. میانگین وزن گاو ماده، نزدیک به600 کیلوگرم است و در گاو نر به 1000کیلوگرم می رسد.




رواج این نژاد در ایران :


علاوه بر مشخصات بالا که در بیشتر منابع علمی میتوان یافت این نکته قابل ذکر است که این دام از اولین روزهای ورود به ایران توانسته به خوبی در مناطق کوهستانی و ارتفاعات جایگاه خاص خود را در میان مردم و دامداران محلی به عنوان دام خانگی پیدا کند و با توجه به سازگاری و مقاومت به بیماریها عمده دام مورد علاقه در میان دامداران و کشاورزان آذربایجان و کردستان میباشد و جا دارد که در خصوص ترویج این دام در مناطق کوهستانی ایران نگاه ویژه ای داشته باشیم .



نگاهی به ویژگی های نژاد براون سوئیس


برخی صفات این نژاد: 

- وزن گاو ماده : 636 کیلو 

- وزن گاو نر : 909 

- رنگ : قهوه ای 

- قدرت چرا : عالی 

- بلوغ : دیر 

- وزن گوساله : 41 کیلو 

- ارزش گوشت : عالی 

- درصد چربی شیر : 4 

- درصد پروتئین شیر : 3.5 

- تولید شیر : 9525 لیتر در سال 

- طول دوره آبستنی : 292 روز 












نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی