گروه تولیدی و بازرگانی پارس دانه دلفان

تامین نهاده های دامی و کشاورزی

گروه تولیدی و بازرگانی پارس دانه دلفان

تامین نهاده های دامی و کشاورزی

گروه تولیدی و بازرگانی پارس دانه دلفان
گروه پارس دانه دلفان افتخار دارد که در راه تامین کلیه نهاده‌های دامی و کشاورزی همواره در کنار شما باشد و سیاست‌های ما بر جلب رضایت مشتریان استوار است و باور داریم که فروش،پایان کار ما نیست،آغاز یک تعهد است.

آدرس جدید: delfantrade.ir

کانال تلگرامی: t.me/delfantrade

کانال آپارات:
https://www.aparat.com/agri_feed

شماره تلفن تماس: 09304581578 و 09188280978 و 09166605702 و 06632734185


طبقه بندی موضوعی
جمعه, ۱۵ دی ۱۳۹۶، ۰۱:۱۹ ب.ظ

آشنایی با نژادهای گاوی - نژاد هلشتاین

در این قسمت و بدنبال معرفی کامل انواع نژاد گاو موجود در ایران میخواهیم نگاهی به نژاد هلشتاین داشته باشیم. اگر بخواهیم منصفانه بنگریم نژاد هلشتاین مهم‌ترین و معروف‌ترین نژاد شیری در جهان است.در ادامه با آگری-فید همراه باشید.




آشنایی با نژاد گاو هلشتاین


نژاد گاو هلشتاین بزرگترین و بهترین نژاد شیری گاو در جهان است که پراکندگی بسیار بالایی در سراسر جهان دارد. خاستگاه این نژاد کشور هلند می باشد که اجداد این گاو مربوط به استفرزینرنگ امریکای شمالی بوده اند. این نژاد به دو دسته کلی فرزین هلندی و هلشتاین فرزین تقسیم بندی میشوند که تفاوت هایی نیز با هم دارند.



رنگ نژاد گاو هلشتاین:


بدن گاو نژاد هلشتاین سیاه و سفید است. رنگ غالب بدن گاو هلشتاین سفید می باشد و نژاد فرزین هلندی رنگ پایین ساق ها و قسمت پایانی دم سفید است اما نژاد فرزین در میزان درصد ترکیب رنگ متفاوت است به گونه ای که به شکل سیاه و سفید و یا سیاه یکدست دیده می شود و تقریبا همه گاوهای هلشتاین لکه سفیدی روی پیشانی دارند. بعضی گاوهای هلشتاین به شکل سفید(رنگ غالب) و قرمز می باشند.



وزن گاو هلشتاین:


این نژاد سنگین وزن ترین نژاد میان گاوهای شیری است به گونه ای که در بدو تولد گوساله های سنگینی در حدود ۴۳ کیلوگرم متولد می شوند. وزن گاو ماده هلشتاین حدودا ۶۸۲ کیلوگرم و وزن گاو نر این نژاد ۱۰۰۰ کیلوگرم است. چربی این گاوها سفید می باشند و در کل گوشت این گاوها بسیار مرغوب است.


این گاوها سرعت رشد خوبی داشته و مرغوب ترین گوشت را از نظر وزن و لاشه در میان گاوهای شیری دیگر دارند. متوسط قد گاوهای این نژاد حدود ۱۴۷ سانتی متر است.


گاوهای نژاد هلشتاین قدرت چرای متوسطی و بعضا ضعیفی دارند و نسبتا دیر به بلوغ می رسند به گونه ای که نسبت به نژادهای جرسی و گرنزی یا ایر شایر دیرتر بالغ می شوند. همچنین این نژاد سازگاری بالایی با محیط داشته و در برابر سرما مقاومت خوبی دارد.



خصوصیات تولیدی:


این نژاد که از نظر تولید شیر بهترین نژاد در میان گاوهای شیری است حدودا ۷۲۴۰ لیتر شیر تولید می کند. درصد چربی این شیر ۳٫۶۵ درصد  و درصد پروتئین آن ۳ درصد می باشد. این گاوها به طور روزانه تقریبا ۳۴ کیلو شیر تولید می کنند.

این گاوها روزانه باید۳ بار دوشیده شوند.



خصوصیات تولید مثلی:


معمولا گاوهای نژاد هلشتاین در سن ۱۳ ماهگی قابلیت باردار شدن دارند و طول دوره آبستنی این گاوها ۲۸۰ روز یا ۹ ماه است. بهتر است این گاوها در سنین ۲۳ تا ۳۶ ماهگی اولین زایمان خود را انجام دهند. بهترین حالت برای تولید مثل یک گاو ماده هلشتاین در سن ۲۴ تا ۲۷ ماهگی است.




طول عمر


سن طبیعی و اقتصادی این نژاد متفاوت هستند. یعنی با وجود اینکه این گاوها می‌توانند تا سالهای سال زندگی کنند اما سن اقتصادی بهینه آنها ۶ سال است.


متاسفانه در کشور ما به علت بالا بودن درصد حذف اجباری در گله‌ها، میانگین سن تولیدی گاوها ۲٫۵ شکم زایمان است. گاوهای این نژاد بزرگ‌ترین تولید کنندگان شیر در کل دنیا هستند.


سایر ویژگی‌ها


• این گاو‌ها با سیستم‌های مختلف پرورش می‌توانند سازگاری داشته باشند.


• می‌توانند در جایگاه‌های بسته پرورش داده شده یا در چراگاه‌ها رشد کنند.


• این گاوها در مقایسه با نژادهای بومی‌به گرما و سایر بیماری‌ها مقاومت زیادی ندارند.


• گاوهای این نژاد گوساله‌های قوی متولد می‌کنند که دارای رشد سریع بوده و رود به بلوغ می‌رسند و نیاز به مراقبت شدید ندارند. این گوساله‌ها اگر خوب مراقبت شوند مشکل تولید مثلی خاصی نشان نخواهند داد.


• کار کردن و تماس با این حیوانات آسان است. آنها به استرس مقاوم بوده و دارای روحیه اجتماعی هستند.


منابع:

سلامت وت

livesheep


برای سفارش نهاده‌های دامی اینجا کلیک کنید



نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی