گروه تولیدی و بازرگانی پارس دانه دلفان

تامین نهاده های دامی و کشاورزی

گروه تولیدی و بازرگانی پارس دانه دلفان

تامین نهاده های دامی و کشاورزی

گروه تولیدی و بازرگانی پارس دانه دلفان
گروه پارس دانه دلفان افتخار دارد که در راه تامین کلیه نهاده‌های دامی و کشاورزی همواره در کنار شما باشد و سیاست‌های ما بر جلب رضایت مشتریان استوار است و باور داریم که فروش،پایان کار ما نیست،آغاز یک تعهد است.

آدرس جدید: delfantrade.ir

کانال تلگرامی: t.me/delfantrade

کانال آپارات:
https://www.aparat.com/agri_feed

شماره تلفن تماس: 09304581578 و 09188280978 و 09166605702 و 06632734185


طبقه بندی موضوعی
جمعه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۶، ۰۷:۴۲ ب.ظ

آشنایی با نژاد های گاوی-نژاد بومی «سرابی»

در ادامه سلسله مباحث معرفی نژاد‌های گاوی ایران (بومی و غیر بومی) در این مطلب نگاهی به نژاد سرابی یکی از  نژاد های شاخص گاو بومی ایران داریم با ما همراه باشید و با نظرات سازنده خود ما را دلگرم کنید.




گاو سرابی:


تاریخچه

در مورد پیدایش این توده ژنتیکی در ایران و نیز در منطقه سراب دیدگاه‌های مختلفی توسط مردم بومی مطرح ‌می‌شود که به برخی از آنها اشاره می‌شود. گروهی به نقل از گذشتگان معتقدند که این نژاد در زمان‌های قدیم به‌وسیله تعدادی از خوانین سراب از منطقه دیگری به سراب آورده شده است و گروهی معتقدند که یک توده گاو توسط یکی از سران ایل شاهسون از قره‌باغ به این منطقه وارد شده و با گاوهای بومی منطقه آمیزش یافته و گاوهای سرابی از آنها به‌وجود آمده‌اند. عده‌ای دیگر نیز عقیده دارند در حدود سیصد سال پیش، اجداد این نژاد از دیگر نقاط به این منطقه آورده شده است. نظریه‌ای نیز وجود دارد مبنی بر آن که قبل از مشروطیت شخصی به نام امیر بهادر تعدادی گاو از کشور روسیه تزاری وارد سراب نموده و پس از آمیزش با گاوهای بومی منطقه باعث پیدایش گاوهایی شد که به‌نام نژاد یا توده گاو سرابی معروف‌اند.

 

پراکنش

پراکندگی نژاد سرابی عمدتاً در منطقه سراب و اطراف شهرستان‌های میانه، اردبیل، خوی و اطراف گردنه حیران بوده و توسط دامداران سنتی نگهداری می‌شود و از جوانه گاوهای نر سرابی در اکثر شهرستان‌های کشور جهت‌پرواربندی استفاده می‌شود.

 

 خصوصیات ظاهری

رنگ بدن

رنگ گاوهای سرابی با طیف‌های متنوعی دیده می‌شود و به‌طور کلی از زرد روشن تا قهوه‌ای سوخته متغیر است. در بین آنها گاوهایی به رنگ زرد با لکه‌های سفید نیز دیده می‌شود. در بعضی از گاوها نیز بر روی گردن و شانه، موهای سیاه رنگ دیده می‌شود. رنگ پوزه و اطراف چشم‌ها و فرج قهوه‌ای، سفید، کرم، سیاه، خاکستری و یا مخلوطی از رنگ‌های فوق می‌باشد. پستان گاو سرابی از موهای زرد روشن و نرم پوشیده شده است‌.

 

وضعیت سر

اندازه سر نسبتاً کوچک ولی طویل با پوزه‌ای کشیده می‌باشد که قوس پیشانی در آن کاملاً مشهود است‌. در محل پیشانی موهای اضافی روییده و اکثراً شاخ وجود دارد. شاخ گاوهای سرابی کوتاه، به طرف عقب خمیده و رنگ آن از سیاه تا سفید متغیر است‌.

گاوهای سرابی دارای چشمی براق و رنگ دور حدقه به ترتیب فراوانی قهوه‌ای کم، سیاه و مخلوطی از رنگ‌های فوق می‌باشد.

 

وضعیت گردن

گاو نر سرابی دارای کوهان بزرگ و غبغب کشیده و چین‌دار در سرتاسر گردن می‌باشد.

وضعیت بدن:

اکثر گاوهای سرابی، از دید پهلو، دارای بدنی ذوزنقه‌ای شکل می‌باشند.


میانگین تولید شیر در هر دوره  700- 1900 لیتر


میانگین تولید شیر در هر روز  6/1 – 9/4

 

میانگین دوره شیردهی  210 روز


میانگین درصد چربی  4/3 – 4/9

 

میانگین افزایش وزن روزانه  900 گرم


>>> برای دانلود این مقاله به صورت کامل بر روی آیکون دانلود کلیک کنید <<<



منبع: موسسه تحقیقات علوم دامی کشور










نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی